Sindromul de ochi uscat

Sindromul ochiului uscat (sau alacrimia) se manifestă sub forma unei cheratoconjunctivite cronice care se agravează în timp. Este o afecţiune din ce în ce mai des întâlnită. Secreţia lacrimală este alterată, lipsind pelicula lacrimală (ceea ce în termeni obişnuiţi numim lacrimi sau lichid lacrimal), care face imposibilă menţinerea umidităţii la nivelul globului ocular. Această problemă este mai frecventă la adulţii de peste 50-60 de ani în general, dar şi persoanele tinere pot avea senzaţia ochiului uscat.

Alacrimia se asociază cel mai frecvent cu alte boli de colagen, în stadiile iniţiale existând o inflamaţie la nivelul glandelor lacrimale, boli endocrine, metabolice, intoxicaţii, botulism. Afecţiuni locale însoţite de sindrom de ochi uscat sunt: paralizia periferică de nerv facial, afecţiuni trigeminale, dacriodenita virală, traumatismele glandei lacrimale şi conjunctivite cronice.

• Simptome. Manifestările clinice sunt bilaterale şi se caracterizează prin apariţia de arsuri, înţepături, durere, senzaţie de corp străin. Disconfortul este asociat adesea cu efort vizual prelungit, precum statul în faţa ecranului calculatorului sau cititul. În formele avansate, conjunctiva devine palidă, gălbuie, corneea prezintă ulceraţii microscopice şi filamente aderente printr-un capăt la epiteliul cornean (pe care pacientul de cele mai multe ori încearcă să le îndepărteze singur, agravând situaţia).
  • Diagnostic. Se realizează anumite teste cu diferiţi coloranţi (roz bengal şi fluoresceină) care sunt pozitive, testul privind timpul de rupere al filmului lacrimal (care este scăzut). Testele de evaluare cantitativă a secreţiei lacrimale sunt şi ele alterate. Unul dintre ele este testul Schirmer, care constă în aplicarea unei benzi de hârtie de filtru la nivelul sacului conjunctival al pleoapei inferioare şi urmărind gradul de umectare a hârtiei de filtru.
  • Tratament. Alacrimia nu se poate vindeca, însă există mari şanse de ameliorare a simptomelor, în principal cu ajutorul lacrimilor artificiale.