Şalazionul (Chalazionul)

Şalazion / Chalazion – este o mică formaţiune fermă localizată la nivelul pleoapei, produsă printr-o reacţie inflamatorie granulomatoasă caracterizată de blocarea canaliculelor glandelor sebacee Meibomius palpebrale şi stagnarea secreţiilor. Este cauzat fie de blocarea spontană a orificiilor fie de transformarea granulomatoasă a unui orjelet (infecţie a glandelor sebacee palpebrale) incomplet vindecat. Se asociază frecvent cu blefarită, acnee şi rozacee.

• Simptome: disconfort la nivelul pleoapei, sunt incomode, inestetice şi pot afecta vederea normală. Se observă unul sau mai mulţi noduli roşii, inflamaţi şi sensibili, la nivelul pleoapei sau conjunctivei palpebrale. Rareori, acest şalazion poate creşte în dimensiuni ajungând să creeze o presiune pe ochi, deformând pleoapa, sau să provoace vedere neclară, înceţoşată. Evoluţia este variabilă: se poate resorbi spontan sau după o suprainfecţie, sau se cronicizează prin fibroză.

• Diagnostic diferenţial: se face cu orjeletul, nodulul din sarcoidoză, canaliculita actinomicozică, tumori ale pleoapei sau conjunctivei.

• Tratament: prevenţia se face prin igienă riguroasă, masajul pleoapei şi comprese calde. Tratamentul medical se aplică formelor asimptomatice şi coincide cu tratamentul preventiv. În caz de suprainfecţie, se aplică comprese calde şi se administrează antibiotice local şi general; la nevoie se practică incizia chirurgicală pentru drenajul puroiului şi administrarea de corticosteroizi local, pentru limitarea inflamaţiei. Tratamentul chirurgical constă într-o incizie prin conjunctivă şi excizia întregii formaţiuni. Pentru prevenirea recurenţelor se face cauterizare cu fenil sau cu acid tricloracetic.

Tags: , , , , ,